Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

Dodatki mieszkaniowe

Dodatek mieszkaniowy

Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu dofinansowanie do wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. Pomoc ta przysługuje w przypadkach określonych    przepisami.

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

•    Najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach,

•   osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,

•  osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,

•    innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego (np. umowa użyczenia) i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,

•    osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub najem socjalny lokalu (np. gdy orzeczono o ich uprawnieniu do lokalu socjalnego w wyroku sądowym).

Dodatek mieszkaniowy przysługuje w związku z zamieszkiwaniem w jednym lokalu mieszkalnym albo zajmowaniem jednego lokalu mieszkalnego. Może przysługiwać na podstawie więcej niż jednego z ww. tytułów prawnych.

Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywającym w:

  • domu pomocy społecznej,

  • młodzieżowym ośrodku wychowawczym,

  • schronisku dla nieletnich,

  • zakładzie poprawczym,

  • zakładzie karnym,

  • szkole, w tym szkole wojskowej – jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatne pełne całodobowe utrzymanie.

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od dnia pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Warunkiem przyznania dodatku mieszkaniowego jest osiągnięcie odpowiednio niskiego dochodu.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:

  • jednoosobowym – 40% (tj. 2 538,46),

  • wieloosobowym – 30% (tj. 1 903,85)

przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 202
2 r. Wyniosło 6.346,15 zł.

Jeżeli dochód jest nieco wyższy, nie zamyka to możliwości otrzymania dodatku – jeśli bowiem kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę.

Za dochód uważa się dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.

W przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego dochód z tego gospodarstwa ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 hektara przeliczeniowego ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

Wysokość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się na podstawie oświadczenia wnioskodawcy lub zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

W przypadku ustalania dochodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przyjmuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw rodziny, o którym mowa w art. 5 ust. 7a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.

Przez gospodarstwo domowe rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę ubiegającą się o przyznanie dodatku mieszkaniowego, samodzielnie zajmującą lokal mieszkalny albo gospodarstwo prowadzone przez tę osobę wspólnie z małżonkiem i innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi, które swoje prawa do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tej osoby. Do członków gospodarstwa domowego nie wlicza się osób przebywających w instytucjach zapewniających nieodpłatne pełne całodobowe utrzymanie.

Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego (dom jednorodzinny) stanowi kolejne kryterium, które trzeba spełnić przy ustalaniu prawa do dodatku mieszkaniowego.

Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, w którym znajduje się tylko jeden lokal mieszkalny (dom jednorodzinny), w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:

•    35 m2 – dla 1 osoby
•    40 m2 – dla 2 osób
•    45 m2 – dla 3 osób
•    55 m2 – dla 4 osób
•    65 m2 – dla 5 osób
•    70 m2 – dla 6 osób,

a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.

Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż:

  • 30 % albo

  • 50 % pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %.

    Normy powierzchni użytkowej podwyższa się o 15 m2, jeżeli w mieszkaniu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli kwota byłaby niższa niż 0,5 % kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu wydania decyzji.
Zmiana danych zawartych we wniosku lub deklaracji złożonej przez wnioskodawcę, które nastąpiły w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku mieszkaniowego, nie mają wpływu na wysokość wypłacanego dodatku mieszkaniowego.

Dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, z góry, w terminie do 10. dnia każdego miesiąca.  W tym samym terminie wypłaca się ryczałt.

Podstawę obliczania dodatku mieszkaniowego stanowią wydatki w gospodarstwach domowych. Wydatkami poniesionymi przez osobę ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy są świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. Wydatków nie stanowią wydatki poniesione z tytułu:

  1. ubezpieczeń, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów;

  2. rocznych opłat przekształceniowych, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów

  3. opłat za gaz przewodowy, energie elektryczną, dostarczane do lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) na cele bytowe.

W celu weryfikacji informacji i danych zawartych we wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego i w deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o dodatek mieszkaniowy, organ może wezwać wnioskodawcę do przekazania dodatkowych dokumentów potwierdzających te informacje i dane, wyznaczając termin nie krótszy niż 14 dni.

Ta sama procedura zachodzi w przypadku właścicieli domów jednorodzinnych, z tym że osoby te obowiązane są dołączyć do wniosku dokumenty albo oświadczenie o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni, oraz o wyposażeniu technicznym domu, co również podlega weryfikacji informacji i danych tam zawartych, zgodnie z wyżej opisanym postępowaniem.

Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji lub wniosku, osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy jest obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. Należności te wraz z odsetkami kosztami egzekucyjnymi podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji. Wypłatę dodatku mieszkaniowego w skorygowanej wysokości wstrzymuje się do czasu wyegzekwowania należności.

W przypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa.  W przypadku uregulowania należności w terminie określonym w ciągu tych 3 miesięcy, dodatek mieszkaniowy wypłaca się za okres, w którym wypłata była wstrzymana.

Zgodnie z art. 7 ust. 14 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych osoba korzystając z dodatku mieszkaniowego jest obowiązana przechowywać dokumenty, o których mowa w ust. 13 (tj. dokumenty, na których podstawie zadeklarowała dochody), przez okres 3 lat od dnia wydania decyzji o przyznaniu tego dodatku.

Do wniosku należy dołączyć:

 

1. informację od zarządcy budynku o wysokości opłat za lokal mieszkalny obowiązujących w miesiącu poprzedzającym miesiąc składania wniosku;

2. kserokopię ostatniego rozliczenia ciepłej i zimnej wody od zarządcy budynku;

3. kserokopię umowy najmu lokalu (nie dotyczy najemców lokali gminnych);

4. kserokopię aktu notarialnego stwierdzającego prawo do zamieszkiwania w lokalu;

5. kserokopię umowy użyczenia;

6. dokumenty potwierdzające wysokość dochodów netto uzyskanych (wypłaconych) przez wszystkich członków gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku np.:

a. zaświadczenie od pracodawcy/zleceniodawcy lub kserokopię pasków płacowych, lub rachunków do umów zlecenia i umów o dzieło,

b. działalność gospodarcza opodatkowana na zasadach ogólnych- kserokopia księgi przychodów i rozchodów, dokumenty potwierdzające zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i zaliczkę na podatek dochodowy,

c. działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem zryczałtowanym (ryczałt ewidencjonowany, karta podatkowa) – ewidencję przychodów oraz wysokość stawki podatku zryczałtowanego,

d. zaświadczenie z organu emerytalno-rentowego o wysokości wypłaconej emerytury/renty wraz z pozostałymi świadczeniami lub kserokopia ostatniej decyzji w sprawie waloryzacji emerytur i rent, lub przekazy pocztowe (odcinki),

e. zaświadczenie o wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku rodzicielskiego, zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, świadczenia i zasiłku przedemerytalnego,

f. zaświadczenie stwierdzające posiadanie statusu studenta oraz wysokość wypłaconego stypendium (socjalnego, naukowego, rektorskiego, doktoranckiego i pozostałych); w przypadku braku stypendium zaświadczenie powinno zawierać taką informację,

g. kserokopię wyroku/postanowienia/ugody sądowej ustalających wysokość alimentów,

h. w przypadku nieuzyskiwania alimentów w pełnej wysokości wymagane jest zaświadczenie od komornika o wysokości wyegzekwowanych alimentów,

i. zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy o wypłaconych świadczeniach,

j. zaświadczenie ze szkoły w przypadku pełnoletnich osób uczących się.

 

Szczegółowe informacje dotyczące dodatków mieszkaniowych można uzyskać w pokoju nr 5 lub telefonicznie pod nr telefonu 23 6576392.

W celu uzyskania prawa do dodatku mieszkaniowego, należy złożyć wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Do wniosku dołączyć należy deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.

W przypadku składania wniosków o dodatek mieszkaniowy drogą elektroniczną, wniosek oraz deklaracja muszą być podpisane elektronicznie przez wnioskodawcę.
Ponadto wniosek o dodatek mieszkaniowy, składany drogą elektroniczną, musi być potwierdzony przez zarządcę elektronicznie w pkt. 2-5, 7-9 oraz 12.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dn. 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 roku, poz. 2021 z póżn. zm.);

© 2022 Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuczborku-Osadzie   |   Realizacja: Interefekt.pl

ZAŁĄCZNIKI:

Kalendarz

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny