Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kuczborku-Osadzie w 2014 r. kontynuuje realizację projektu systemowego pt. „Aktywizacja społeczno-zawodowa osób bezrobotnych korzystających z pomocy społecznej na terenie gminy Kuczbork-Osada ” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem ogólnym projektu jest zwiększenie aktywności społecznej i zawodowej osób bezrobotnych, nie aktywnych zawodowo natomiast w wieku aktywności zawodowej.
Celami szczegółowymi projektu jest:
► zwiększenie motywacji do działania, zaufania we własne siły, podniesienie własnych wartości oraz zdobycie zdolności komunikacyjnych,
► zdobycie wiedzy na temat rynku pracy i nabycie umiejętności poszukiwania pracy przy pomocy nowoczesnych form i technik oraz zdobycie umiejętności tworzenia dokumentów aplikacyjnych,
► podniesienie kwalifikacji zawodowych,
► wsparcie finansowe uczestników projektu w formie zasiłków celowych.
W projekcie bierze udział 12 osób samotnie wychowujące dzieci, w tym 3 osoby powracające z roku 2008. Grupę docelową stanowią osoby w wieku od 20 do 55 r. ż. pochodzące ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym z wykształceniem gimnazjalnym, zawodowym lub średnim. Jest to grupa wymagająca intensywnej aktywizacji i gotowa do współpracy. Skierowanie działań w stronę tych osób da im przygotowanie do umiejętnego poszukiwania pracy i odnalezienia się na ewaluującym ciągle rynku pracy.
Rekrutacja:
Zespół rekrutacyjny wyłonił grupę beneficjentów ostatecznych i stworzył listę rezerwową. Beneficjenci ostateczni podpisali deklarację udziału w projekcie, a następnie podpisali kontrakt socjalny. Rekrutacja prowadzona była zgodnie z polityką równych szans.
Działania:
Narzędziem realizacji projektu jest kontrakt socjalny, który został zawarty z każdym uczestnikiem projektu przez pracownika socjalnego i będzie obejmował następujące działania:
- Trening Kompetencji i umiejętności społecznych. Zajęcia w formie warsztatów, ćwiczeń, wykładu. Zakres tematyczny:
a) Nabycie wiedzy z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej
b) Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu efektywnego słuchania i wypowiadania się
c) Przećwiczenie sposobów efektywnego porozumiewania się.
d) Poprawa jakości komunikowania się z innymi.
e) Wypracowanie postawy asertywnej, asertywnego odmawiania, przyjmowania krytyki w sposób asertywny.
f) Poznanie technik radzenia sobie ze stresem.
- Trening pracy. Zajęcia w formie warsztatów, ćwiczeń, wykładu. Zakres tematyczny:
a) Dostarczenie wiedzy w zakresie: komunikacji interpersonalnej w miejscu pracy
b) Dostarczenie wiedzy w zakresie analizy mocnych i słabych stron oraz sposobów wspierania siebie w poszukiwaniu pracy
c) Nauczenie umiejętności poszukiwania pracy
d) Nauczenie umiejętności radzenia sobie z zaplanowaniem i przestrzeganiem planu poszukiwania pracy
e) Nauczenie umiejętności budowania i redagowania dokumentacji aplikacyjnej
f) Nauczenie umiejętności odpowiedzi na pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
- Trening Kompetencji Rodzicielskich. Zajęcia w formie warsztatów, ćwiczeń, wykładu. Zakres tematyczny:
a) Poszerzenie wiedzy uczestników dotyczącej technik i metod wychowania dzieci, porozumiewania się z najbliższymi,
b) Nauka rozwiązywania problemów powstałych wskutek nieprawidłowej komunikacji, niezrozumienia potrzeb drugiej osoby.
c) Wypracowanie efektywnej współpracy z dzieckiem, rozpoznawania, nazywania i wyrażania uczuć ( dorosły- dziecko, dziecko- dorosły),
d) Przyswojenie umiejętności wyznaczania granic w relacjach rodzinnych.
- Wspieranie rozwoju dziecka (dobór instrumentów w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka)
Indywidualna i grupowa praca z dziećmi z wykorzystaniem metod terapii taktylnej neurokinezjologicznej, metod integracji sensorycznej lub treningu zastępowania agresji.